-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41967)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16925)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7997)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2870)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2450)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2212)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1700)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27677 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

ميزان در تميز بين مشهودات صادق از كاذب چيست؟
با توجه به اين كه مشهود انسان مختلف و چهار قسم است : نفساني ، شيطاني ، ملكي و رحماني . بين عرفا در كشف و شهود نيز اختلاف است لذا احتياج به ميزاني داريم كه با آن ، مشهودات صادق و كاذب را از هم تميز دهيم . چنان كه در علم حصولي نيز به ميزان نيازمنديم كه خطا از صواب باز شناخته شود و لذا تمام علوم حصولي بايد يا بَيِّن و بديهي بوده يا مبين بوده و به بديهي ختم شوند ، در كشف و شهود نيز به ميزاني احتياج داريم تا بين صادق و كاذب آن تفكيك كند ، زيرا كشف و شهود نظري بايد به كشف و شهود بديهي ختم شود ، آن ميزان ، همان كشف و شهود معصوم(ع) است.

بزرگان جهان معرفت و شهود مي گويند : كشفي اطمينان آور است كه به كشف معصوم منتهي شود؛ ميزان كشف معصوم است، چون معصوم با متن واقع ارتباط دارد و كشف او ملكي و يا رحماني است . كشف انسان هاي ديگر ممكن است ، از سنخ «و إنّ الشياطين لَيُوحون إلي أوليائهم لِيُجادِلُوكُم» انعام/121و يا از سنخ «و ما كان لبشرٍ ان يكلمه الله إلّا و حياً أو من و راءِ حجابٍ أو يرسل رسولاً فيُوحي بإذنه ما يشاء إنه عَليٌ حكيم» شوري/51 باشد. يعني شايسته هيچ انساني نيست كه خدا با او سخن گويد جز از راه وحي يا از پشت حجاب ، يا رسولي مي فرستد و به فرمان او آنچه را بخواهد وحي مي كند، زيرا او بلند مقام و حكيم است .

بنابر اين ، چون القائات دو سنخاست و در كشف عرفا نيز اختلاف است ، و در هر مورد اختلاف تبايني يكي حق است و ديگري باطل ، چنان حضرت علي(ع) فرمود: «ما اخْتلفتْ دعوتان إلا كانتْ إحداهما ضلاله» بايد با كشف و شهود معصوم باز شناخته شوند. پس ميزان د كشف عرفا ، كشف معصوم است .

: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 12 (فطرت در قرآن)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.